Izaberite stranicu

 20 GODINA jedinstvenog europskog broja 112 za hitne službe u Republici Hrvatskoj

11. veljače 2025. | Općenito

Sve veća učestalost različitih oblika nesreća, prirodnih katastrofa i ugroženosti eko-sustava te potencijalnih opasnosti od terorističkih napada sa sve ozbiljnijim posljedicama potakla je u Europi i u većini zemalja svijeta intenzivna ulaganja u sustave i tehnologije koji vode k povećanju efikasnosti žurne pomoći i smanjenju posljedica nesreća i katastrofa.

Vijeće Europskih zajednica je 29. srpnja 1991. godine donijelo Odluku o ustanovljenju jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112 (Council Decision 91/396/EEC), koji sve hitne službe integrira u jedinstveni sustav.

Sustav jedinstvenog broja žurne pomoći je jedinstvena ulazna točka za traženje pomoći pa će svaki unesrećeni ili očevidac, moći vrlo brzo zatražiti pomoć, ne razmišljajući pri tom koga mora pozivati i tko mu sve i kako treba pomoći.

Tijela Unije pred broj 112 postavila su visoke standarde u pogledu pristupačnosti i funkcionalnosti. Svim građanima Unije nastoji se putem broja 112 pružiti jednostavan, jednak, siguran i učinkovit pristup hitnim službama, osobito onima koji putuju između država unutar Unije. Svaka država članica Unije dužna je primijeniti propisane standarde, što Europska komisija redovito prati utvrđenim načinima i kriterijima.

Sustav  112 danas u Hrvatskoj

U Republici Hrvatskoj jedinstveni europski broj za hitne službe 112 uveden je 11. veljače 2005. godine te se ove godine obilježava 20 godina djelovanja broja 112 u Republici Hrvatskoj.

Sustav 112 djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova i neprekidno (365/24/7) osigurava zaprimanje dojava na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 putem telefona, SMS poruka i e-poziva iz vozila, a kao dio sustava 112 obavlja dodatne zadaće iz djelokruga civilne zaštite.

Sustav 112 čini dvadeset županijskih centara 112 koji zaprimaju hitne pozive i djeluju kao jedinstveni operativno-komunikacijski centri za sve vrste hitnih situacija i Operativni centar civilne zaštite koji koordinira aktivnosti na nacionalnoj razini te je nacionalna kontakt točka Mehanizma Unije za civilnu zaštitu.

 

Svrha uvođenja jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112 je pružiti jednostavan, jednak, síguran učinkovit pristup hitnim službama svim građanima Unije, osobito onima koji putuju između država unutar Unije. Zbog toga je jako važno podizati svjesnost graana o broju 112.

 Značajke i prednosti broja 112, kako za građane i turiste tako i za sve hitne službe:

Broj 112 dostupan je 24 sata dnevno, svih 365 dana u godini, a pozivi su besplatni sa svih javnih telefonskih govornica, mobilnih ili fiksnih telefonskih priključaka.

Pozivatelj ne mora poznavati telefonske brojeve hitnih službi te njihove teritorijalne i strukovne nadležnosti, što je posebno značajno za turiste ilì pozivatelje u stresnim okolnostima.

Pozivom na broj 112 može se dobiti pomoć bilo koje hitne službe: policije, vatrogasaca, hitne medicinske pomoći, gorske službe spašavanja, službe traganja ì spašavanja na moru, inspekcijske ili komunalne službe te udruga građana koje na temelju svoje djelatnosti i sposobnosti sudjeluju u aktivnostima sustava civilne zaštite, kao što su lovci, ronioci, pčelarì i drugi.

Sustav 112 omogućava lociranje pozivatelja na broj 112 te može pružiti mogućnost sporazumijevanja s pozivateljem na stranom jeziku.

Pozivom na broj 112, bilo s fiksnog ilí s mobilnog telefona, operater automatski dobiva podatak o lokaciji pozivatelja s tim da ako pozivatelj zove s pametnog telefona operater prima preciznu lokaciju pozivatelja.

Pozivom na broj 112  štedi se vrijeme jer pozivatelj jednim pozivom praktički paralelno alarmira nekoliko službi, odnosno operater na broju 112 nakon dojave hitnog slučaja alarmira i komunikacijski koordinira sve hitne i druge nadležne službe u određenoj situaciji.

Hitne službe u svome operativnom radu nisu ometane zlonamjernim, nenamjenskim ili višestrukim opetovanim pozivima o istom hitnom slučaju jer im operater na broju 112 takve pozive ne prespaja.

U cilju širenja svijesti o postojanju i značaju broja 112 Područni uredi i Službe civilne zaštite Ravnateljstva civilne zaštite u suradnji s hitnim službama i jedinicama lokalne samouprave organiziraju brojne aktivnosti kao što su: edukacije predškolske i školske djece, izložbe opreme i vozila hitnih službi, vježbe, posjete Županijskim centrima 112, prigodno oglašavanje i dr.

Od uspostave broja 112 u Republici Hrvatskoj od 2005. do kraja 2024. godine na broju 112 zabilježeno je nešto više od 37milijuna poziva.

Na web stranici Ravnateljstva civilne zaštite ( https://civiIna-zastita.qov.hr/ ) možete pronaći više o broju 112 na https.//civiIna zastita.qov.hr/broi-112/81

X
Skip to content